مشکلات کودکان در مسیر رشد

مشکلات کودکان در مسیر رشد، چالشهایی است که در برخی مواقع باعث ایجاد موانعی در مسیر تکامل کودکان می شود.
بسیاری از این مشکلات با شناسایی به موقع و رسیدگی سریع والدین درمان خواهد شد. 
بنابراین ضروری است والدین مشکلات اصلی کودکان در مسیر رشد و نمو را بشناسند تا با مشاهده نشانه ها بتوانند به سرعت برای درمان اقدام کنند.
در مقاله پیش رو علاوه بر مشکلات اصلی کودکان، به مراجع تخصصی درمان هم اشاره شده است.
والدین در مسیر رشد و نمو فرزندان با چالشهایی مواجه می شوند. اینکه کودک همگام با رشد و نمو نتواند به برخی شاخص ها برسد مانند راه رفتن، صحبت کردن، برقراری ارتباط، بازی کردن، شناخت محیط پیرامون ، یادگرفتن، گوش کردن و موارد دیگری که در کودکان امروز بسیار دیده می شود.
تداوم این چالشها که در ادامه به برخی از اصلی ترین آنها اشاره کرده ایم، بر جنبه های مختلف عملکرد و رفتار کودکان تاثیر خواهد گذاشت.
مهمترین مساله رسیدگی و اقدام به موقع والدین برای درمان مشکلات کودکان و حل و فصل به موقع آنهاست. 

مشکلات کودکان در مسیر رشد و نمو چیست؟

مشکلات رشدی و تاخیر کودکان

اگر کودک همگام با سنش رشد نکند دچار تاخیر می شود؛ و تأخیر رشد به این معنی است که کودک در بازه سنی مشخص به رشد مهارت هایی که می بایست، نرسد و عقب بماند.
معمولا تنها فقط یک مهارت دچار تاخیر نمی شود و گروهی از مهارتهای رشدی کودک با اشکال مواجه خواهد شد. 
تاخیر می تواند در تمامی جنبه های رشدی کودک اتفاق بیفتد مثلا تاخیر حرکتی، تاخیر کلامی، تاخیر شناختی و درکی، تاخیر ارتباطی و غیره. 
در مقاله پیوست می توانید با مطالعه شاخص های استقلال از 0 تا 8 سالگی وضعیت رشد مهارتهای رفتاری و عملکردی را در کودکتان بسنجید. 

مشکلات گفتاری و کلامی

طی مراحل رشد و نمو ممکن است کودکان دچار مشکلات گفتاری اعم از تاخیر کلامی، اشکالات بلع و تغذیه، مشکلات تلفظی و سایر اشکالات در این زمینه شوند. 
رسیدگی به این مشکلات بسیار ضروری است چون اساسا تاخیر و یا اشکال در گفتار کودک بر تمام جنبه های رشدی و مخصوصا رشد رفتاری و ارتباطی او آسیب می رساند. 
در مقاله پیوست می توانید مراحل رشد گفتار را مطالعه و وضعیت فرزندتان را بسنجید.

مشکلات حرکتی در مهارتهای ظریف کودکان

مهارت‌های حرکتی ظریف حرکات کوچکی هستند که با استفاده از انگشتان دست و مچ دست انجام می شوند.
توانایی کودک را برای دست ورزی، استفاده و دستکاری اشیا بالا می برند.
اگر کودک شما با مهارت های حرکتی ظریف چالش داشته باشد؛ در استفاده از اسباب بازی ها و پازل ها، مداد در دست گرفتن، استفاده از قیچی، باز و بستن بند کفش، زیپ و دکمه ها و غیره دچار مشکل می شود.  
تداوم این دسته از مشکلات بر عملکرد روزانه کودک آثار منفی خواهد گذاشت و علی الخصوص در یادگیری با مشکلات عدیده ای مواجه می شود. 
در مقاله پیوست می توانید وضعیت فرزندتان را در رشد مهارتهای حرکتی ظریف بسنجید

مشکلات حرکتی در مهارت های حرکتی درشت کودکان

مهارت های حرکتی درشت به ما کمک می کند تا دست ها، پاها و سایر اعضای بدن خود را حرکت داده و هماهنگ کنیم. آنها ماهیچه های بزرگتری را درگیر می کنند که به ما کمک می کند بدن خود را کنترل کنیم.
کودکی که در حرکت، قدرت و یا تعادل دچار چالش می شود، ممکن است دست و پا چلفتی یا ناهماهنگ به نظر برسد.
آنها همچنین ممکن است در بالا و پایین رفتن از پله ها، هماهنگ کردن دو طرف بدن، بازی با توپ، لی لی و به طور کلی حفظ تعادل و غیره مشکلاتی داشته باشند. 
همچنین گاهی کودکان تون عضلانی بیشتر و یا کمتر از حد نرمال دارند. یعنی عضلاتشان خیلی سفت و یا خیلی شل است. که آن هم چالشهای بسیاری را برای کودک در حرکت و حتی مشارکت در بازی ها و غیره به دنبال خواهد داشت. 
در مقاله پیوست وضعیت رشد مهارتهای حرکتی درشت را در کودکتان به تفکیک رده سنی بسنجید

مشکلات پردازش حسی کودکان

پردازش حسی به معنای درک اطلاعاتی است که از طریق حواس خود دریافت می کنیم. یعنی اطلاعات را دریافت و سپس بازخورد مناسب و به موقع به آنها ارائه می دهیم. 
اگر کودک در این زمینه دچار چالش باشد؛ ممکن است بیش از حد و یا کمتر از حد به محرکهای محیطی از انواع مختلف واکنش نشان دهد. 
مثلا واکنش بیش از حد به صدا، مقاومت در برابر لمس یا حتی تحمل فشار و بی تفاوتی در مقابل درد، حرکت مداوم و بیش از حد و بسیاری موارد دیگر، که نشان دهنده مشکلات در پردازش حسی کودکان است. 
حواس کودک اعم از بینایی، بویایی، چشایی، شنیداری، لامسه، تعادلی، عمقی و غیره می بایست به درستی کار کنند تا کودک درک صحیح از محیط داشته و به فراخور پاسخ مناسب را به محرکها ارائه دهد.
در مقاله پیوست می توانید روند رشد مهارتهای حسی در کودکان را به تفکیک رده سنی مطالعه کنید و وضعیت فرزندتان را بسنجید

مشکلات رشد مهارتهای اجتماعی کودکان

مهارتهای اجتماعی به ما کمک می‌کنند روابط صحیحی داشته باشیم و اطرافیانمان را درک کنیم.
اگر کودک در این مهارت چالش داشته باشد، نمی تواند به درستی با گروه همسالان و سایرین رابطه برقرار کند، دوست و همبازی پیدا کند و در محیط های متفاوت دچار مشکل می شود. 
تداوم مشکلات کودکان در رشد مهارتهای اجتماعی گاهی می تواند نشان دهنده اختلالات جدی تری باشد. 
در مقاله پیوست وضعیت رشد مهارتهای اجتماعی در فرزندتان را به تفکیک رده سنی بسنجید. 

مشکلات یادگیری کودکان

برخی کودکان در مسیر یادگیری دچار چالش می شوند، که اغلب از آن به عنوان اختلالات یادگیری هم نام برده می شود.
اختلالات يادگيري شامل گروهی از دشواري هاي يادگيري است كه به صورتهاي متفاوت، مانند: مشكلات اساسي در گوش دادن، صحبت كردن، خواندن، نوشتن، استدلال كردن يا توانايي درك كردن رياضيات در کودکان بروز می کند.
در سایت کاردرمانی و گفتاردرمانی کوشا و در بخش مقالات می توانید به صورت جداگانه در خصوص اختلال خواندن، اختلال نوشتن، اختلال ریاضی و همچنین اختلالات یادگیری را مطالعه کنید. 

مشکلات رشد مهارتهای بازی کودکان

مهارت های بازی، مهارت هایی هستند که می توانند به کودک کمک کنند تا در خلال بازی، دنیای اطراف خود را بهتر درک کند.
ضمن اینکه از طریق بازی اعتماد به نفس به دست می آورد، حل مسئله را یاد میگیرد و مهارت های اجتماعی او هم  توسعه پیدا می کند.
اگر کودک شما یکی از علائم ادامه را نشان دهد، ممکن است در این زمینه دچار چالش شده باشد. مثلا برای شروع بازی حتما به راهنمایی شما نیاز دارد، در تقلید مشکل دارد، بی هدف بازی می کند، از اسباب بازیهایش استفاده نمی کند و یا به درستی استفاده نمی کند، برای شناخت اسباب بازی ها کنجکاوی نشان نمی دهد و یا از این فعالیت به آن فعالیت می پرد. 

مشکلات توجه و تمرکز کودکان

توجه و تمرکز اساس و پایه انجام موفقیت آمیز امور روزانه است.
اینکه بتوانیم همان کاری را که باید و در زمان خودش انجام دهیم بدون اینکه سایر محرکها حواس ما را پرت کنند.
وقتی کودک در این زمینه چالش دارد، قاعدتا نمی تواند فعالیتهای روزانه اش را به درستی انجام دهد. در نتیجه مشکلات بسیاری برایش ایجاد می شود.
در مقاله پیوست می توانید با مطالعه نشانه های بی توجهی وضعیت فرزندتان را بسنجید. 

مرجع رسیدگی به مشکلات کودکان 

کاردرمانگران و گفتاردرمانگران معتبرترین مرجع تخصصی برای حل و فصل اشکالات کودکان هستند.
آنها افرادی چند تخصصی و آگاه به جنبه های متفاوت رشد و نمو کودک هستند. از مسائل جسمی گرفته تا شناخت و ادراک، پردازش، رفتار، ارتباط و سایر موارد رشدی کودک را به دقت ارزیابی می کنند.
بر اساس نتیجه ارزیابی طرح درمان را با استفاده از یک سلسله فعالیتهای هدفمند و با مشارکت کامل کودک و خانواده، آغاز و به سرانجام می رسانند.
برای درمان مشکلات کودکان، مداخلات درمانی می بایست کاملا فعالیت محور باشد و کودک با ورود به انجام یک سلسله فعالیتهای متفاوت رفته رفته مهارتهای لازم را کسب کند و نشانه های ناخوشایند تعدیل شود. 
کلینیک کوشا مرکز تخصصی و معتبر کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و نوجوانان در محله یوسف آباد تهران است. 
شما در کاردرمانی کوشا به سرعت نتایج مثبت و تغییرات خوشایند در فرزندتان را مشاهده می کنید.
مداخلات درمانی کلینیک کوشا شامل کاردرمانی، آی ام تراپی، بازی درمانی، گفتاردرمانی و موسیقی درمانی است. 
در بخش خدمات می توانید در این خصوص بیشتر مطالعه کنید.

مرکز کاردرمانی کودکان

درمان مشکلات کودکان را جدی بگیرید 

مداخلات غیر تخصصی و غیر حرفه ای به ویژه در حیطه کودکان، می تواند آثار ناخوشایند و طولانی مدتی را بر سلامت جسمی، عملکرد و حتی رفتار آنها داشته باشد. 
متاسفانه در مراجعه به کلینیک بارها شاهد نتایج ناخوشایند از درمانهای غیرحرفه ای در حیطه کودکان بوده ایم.
در پایان هم با توجه به تخصص و تجربه سالها فعالیت در زمینه توانمند سازی کودکان و نوجوانان، به شما توصیه می کنیم که هرگز رسیدگی به چالش فرزندتان را به تعویق نیندازید.
چون با افزایش سن چالشهای کوچک ممکن است تبدیل به مشکلات بزرگ و اختلال شود. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *