یکی از خدمات اساسی که در کاردرمانی کوشا ارائه می شود، ارزیابی جامع کودکان است.
از این طریق والدین نسبت به وضعیت عملکردهای اجرایی، رفتاری و انطباقی فرزندانشان آگاه می شوند و چنانچه اشکالاتی وجود داشته باشد که مستلزم رسیدگی و درمان باشد، مشخص و راهکار تخصصی جهت حل و فصل مشکلات ارائه خواهد شد. 

ذکر این نکته ضروری است که ارزیابی جامع کودکان امری بسیار با اهمیت است که متاسفانه مغفول می ماند. اهمیت آن کمتر از چکاپ دوره ای که پزشکان توصیه می کنند نیست، اینگونه مقایسه بفرمایید. 

  • ارزیابی جامع کاردرمانی کوشا برای این است که اطمینان حاصل کنیم؛ “آیا فرزندمان برای داشتن یک زندگی شاد، موفق و مستقل ؛ از مهارتها و توانمندیهای رشدی لازم برخوردار است، محدودیت و یا اشکالی دارد و یا خیر”.
  • ارزیابی جامع کاردرمانی کوشا، اندازه گیری هوش نیست. چرا که افراد بشر با یک هوش متوسط هم می توانند بسیار موفق، راحت، مستقل و شاد زندگی کنند. 
  • ارزیابی جامع کاردرمانی کوشا،  آزمون عجیب استعداد یابی هم نیست. اینکه فرزند 4 ساله من متخصص مغز و اعصاب میشود و یا خواننده و یا نقاش و یا فیزیکدان و …، کمی عجیب و غیر منطقی است. کودکان باید با آزادی کامل  و خلاقیت خودشان، در محیطی مناسب که والدین فراهم می کنند، مراحل رشد و تکامل را بپیمایند و مسیر درست را پیدا کنند (متاسفانه ما گاهی بسیار در این مساله دخالت می کنیم و همه چیز را ندانسته خراب می کنیم). 

ارزیابی صحیح و جامع باید به ما نشان دهد که آیا فرزندمان توانایی ها و مهارتهای لازم برای داشتن یک زندگی شاد و موفق را به صورت متوازن و هماهنگ دارد یا ندارد و اینکه آیا اشکالاتی هست؟

از این طریق با برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت مهارتها، قطعا او را برای مواجهه مثبت با جامعه  و داشتن یک زندگی مستقل (به بیان ساده از پس خودش بربیاید)، آماده خواهیم ساخت.   

در کاردرمانی کوشا، کاردرمانگران با استفاده از تکنیکهای علمی و آزموده شده ای، کودک شما را به صورت جامع به لحاظ مهارتهای رشدی اساسی و اصلی ، ارزیابی می کنند . نتیجه ارزیابی به صورت کامل به والدین ارائه می شود و چنانچه اشکالاتی هم وجود داشته باشد راهکار تخصصی حل و فصل آن به والدین گفته خواهد شد. 

ابعاد ارزیابی جامع کودکان در کاردرمانی کوشا:

  1. ارزیابی جسمی
  2. ارزیابی مهارتهای حرکتی، هماهنگی ها و تعادل
  3. ارزیابی مهارتهای شناختی و ادراکی
  4. ارزیابی مهارتهای پردازشی؛ حسی، شنیداری و دیداری
  5. ارزیابی مهارتهای کلامی
  6. ارزیابی مهارتهای ارتباطی و رفتاری
  7. ارزیابی مهارتهای مربوط به توجه و تمرکز

بنابراین چنانچه در ارزیابی عمومی خود از فرزندتان ابهام و یا نقاط نگران کننده ای دارید و یا حتی برای اینکه از وضعیت عملکردهای او آگاه شده و اطمینان حاصل نمایید، فرصت را از دست ندهید و با ما تماس بگیرید. 

کاردرمانی و گفتاردرمانی کوشا واقع در منطقه یوسف آباد تهران، جهت رفع اشکالات و توانمندسازی کودکان و نوجوانان، همراه شما خواهد بود. برای آشنایی با خدمات کوشا می توانید به رسانه های زیر بپیوندید: