نوجوانی دوران گذار است از کودکی به بزرگسالی که با پیچ و خمهای فراوانی همراه می شود. در نوجوانی فرد شاهد تغییرات عمده زیستی (فیزیکی)، اجتماعی و روانشناختی است. مسائل بلوغ، روابط اجتماعی، مهم شدن چشم اندازهای فردی، شکل گیری اولین نشانه های روابط عاطفی و احساسی، احساس استقلال و اهمیت به خود به عنوان وجودی مستقل و ویژه و بسیاری دیگر از حیث همین تغییرات عمده است.
بنابراین همواره این دوران با چالشهایی متنوع و متفاوت برای نوجوان و خانواده او همراه می شود، که متاسفانه در بسیاری از موارد به علت عدم آگاهی خانواده در برخورد صحیح و داشتن تعاملی مثبت و پیش برنده با نوجوان، مسائل تبدیل به بحرانهای ادامه دار خواهد شد.
اما در این دوران، وجود برخی نشانه های مستمر و تکرار شونده در رفتار و عملکرد نوجوان می بایست بسیار جدی تلقی شود و والدین می بایست از کمک متخصصین برای اینکه فرزندشان به سلامت از این راه عبور کند، استفاده نمایند.
اگر فرزند نوجوان شما در مقطع متوسطه نشانه های زیر را به صورت مستمر و تکرار شونده در رفتار و عملکردش دارد می توانید از طریق ارزیابی جامع و سپس مداخلات موثر پردازشگر هوشمند (ای ام تراپی) در کوشا، به او کمک کنید
:

  1. نمیتواند برای فعالیت های روزانه اش برنامه ریزی کند.
  2. برای انجام امور متفاوت، تمرکز لازم را ندارد.
  3. به روش های عجیبی درس می خواند که اغلب هم بازدهی برای او ندارد.
  4. حواسش به طور مداوم پرت می شود.
  5. مدام از شاخه ای به شاخه دیگر می پرد و نمی داند که چه میخواهد .
  6. در حین انجام فعالیت خاص با شنیدن کوچکترین صدایی واکنش نشان می دهد.
  7. علی رغم اینکه تلاشگر است اما به نتیجه مطلوب نمیرسد.
  8. از خودش ناراضی است و اذعان می کند و به همین علت هم خسته و بی انگیزه است.
  9. با چالش جدی اعتماد به نفس مواجه شده است.

و البته بسیاری از موارد دیگر که شما همواره به صورت تکرار شونده شاهد آنها هستید، بدانید که فرزندتان قطعا نیاز به کمک متخصصین دارد. کاردرمانی کوشا در راستای اعتلای آگاهی شما والدین، نسبت به وضعیت عملکردهای اجرایی، رفتاری و انطباقی فرزندتان و کمک به او برای استفاده بهینه از توانمندیهایش، از ارزیابی جامع نوجوانان، به وسیله “پردازشگر هوشمند” ،  استفاده می نماید.
بر اساس نتیجه ارزیابی و رتبه فرزند شما، مداخلات درمانی و مشاوره ای جهت حل و فصل مسائل برای او آغاز خواهد شد. مهمترین مساله این است که روند تغییرات به صورت کمی قابل ارائه خواهد بود و درمانگر با توجه به نتیجه نمرات و تغییرات، طرح درمان را ادامه می دهد تا جایی که فرد به نقطه مطلوب برسد. البته خود نوجوان هم به سرعت متوجه تغییرات مثبت خواهد شد.

ابعاد اصلی ارزیابی جامع نوجوانان در کاردرمانی کوشا:

  1. ارزیابی مهارتهای مربوط به توجه و تمرکز 
  2. ارزیابی مهارتهای پردازشی (دادن بازخوردهای صحیح و به موقع)
  3. ارزیابی مهارتهای خود مدیریتی (نظم و برنامه ریزی و هدفمندی)
  4. ارزیابی مهارتهای رفتاری، اجتماعی و ارتباطی

والدين عزيز يك نكته بسيار مهم در خصوص مداخلات درماني ويژه نوجوانان
(آی ام تراپی):

دوران نوجواني دوران گذار است به بزرگسالي بنابراين اولين و مهمترين خواسته يك نوجوان به رسميت شناختن استقلال، آزادي و تصميماتي است كه او براي زندگي خودش و آتيه اش در نظر گرفته است.
از این رو هرگونه مداخلات درمانی و یا بهره گیری از خدمات مشاوره ای برای نوجوانان می بایست با آگاهی، همراهی و مشارکت خودشان انجام شود.
شما نمی توانید بدون آگاهی دادن و جلب مشارکت، نوجوان را وارد یک فرایند تراپی بکنید. چون در نهایت او کاری را انجام می دهد که خودش می خواهد. در کوشا مداخلات آی ام ویژه نوجوانان به آنها کمک می کند که در فاکتورهای؛

  • توجه و تمرکز
  • مهارتهای پردازشی (دادن بازخوردهای صحیح و به موقع)
  • مهارتهای خودمدیریتی (نظم و برنامه ریزی)

رشد کنند ضمن اینکه بعد از گذشت جلسات خودشان متوجه تغییرات مثبت خواهند شد. اما همه این ها منوط به این است که نوجوان خودش بر اشکالش اشراف داشته باشد و بخواهد که این مساله را حل و فصل کند و با اجبار شما قاعدتا اثربخشی وجود نخواهد داشت.

  •  به همين علت است كه هميشه به شما عزيزان توصيه مي كنيم ؛ اشكالات كودك را جدي بگيريد و در جهت حل و فصل آن در همان زمان رويت نشانه ها، اقدام كنيد چون با افزايش سن مسائل پيچيده تر خواهد شد.

کاردرمانی و گفتاردرمانی کوشا واقع در منطقه یوسف آباد تهران، جهت رفع اشکالات و توانمندسازی کودکان و نوجوانان، همراه شما خواهد بود. برای آشنایی با خدمات کوشا می توانید به رسانه های زیر بپیوندید: